Jaką wybrać platformę blogową dla bloga firmowego

WordPress, Blogger, Tumblr, a może Joomla? Który silnik jest najlepszy do prowadzenia bloga firmowego?



Przystępując do pisania bloga firmowego należy zdecydować się na jakieś konkretne rozwiązanie techniczne, czyli CMS (ang. content management system) - system do zarządzania treścią. Chodzi o silnik, na którym będzie stał blog. Do wyboru jest  przynajmniej kilka wartych rozważenia rozwiązań.

Prowadzenie bloga firmowego w serwisie Blogger

Jesteśmy na platformie Blogger, więc od niej zacznę. Wiele osób twierdzi, że Blogger to kiepskie rozwiązanie. Czemu? Otóż ma stosunkowo ograniczone możliwości rozwoju ze względu na małą ilość dostępnych wtyczek. Serwis ten nie jest też specjalnie rozwijany, więc może momentami wydawać się nieco archaiczny.

Jednak mamy sporo możliwości customizacji, czyli dostosowania bloga do swoich potrzeb. Możemy korzystać z w miarę przystępnego edytora wizualnego, a także grzebać w kodzie HTML, dodawać własne skrypty etc. Blogi na Bloggerze utrzymuje między innymi Google. Przeczytajcie koniecznie artykuł: Nie wiesz, czy i jak prowadzić blog firmowy? Spójrz, jak robi to Google.

Blogger na start, dla małej lokalne firmy z pewnością wystarczy. Warto jednak zadbać, aby był spójny z używaną kolorystyką etc. Docelowo można podpiąć na Bloggerze własną domenę (czyli bez końcówki .blogspot.com) i rozwijać wygląd bloga, lecz na tym etapie rozwoju firmy zazwyczaj decydują się na przesiadkę na WordPress.

Przykład bloga firmowego konsekwentnie prowadzonego na Bloggerze: http://bluerank.blogspot.com/

Prowadzenie bloga firmowego na WordPress

Na WordPress.com można założyć blog w podobnej formule, co na Bloggerze. Będzie on funkcjonował w subdomenie, chociaż także jest możliwość podpięcia własnej domeny. Niemniej zalecane jest korzystanie z CMS WordPress jako rozwiązania zainstalowanego na własnym serwerze. Mamy wówczas ogromne możliwości rozwoju strony. Możemy ją w pełni modyfikować samodzielnie (oczywiście przy wsparciu developera) lub korzystać z ogromnej liczby wtyczek (darmowych i płatnych). Należy jedynie pamiętać, aby korzystać z wtyczek ze sprawdzonych źródeł i regularnie aktualizować oprogramowanie ze względu na bezpieczeństwo.

Kilka faktów na temat WordPress:

  • System powstał jako narzędzie do prowadzenia blogów, lecz z czasem stał się w pełni funkcjonalnym CMS-em, którego używa się do tworzenia całych serwisów internetowych.
  • Około 1/5 stron (tzw. self-hosted czyli utrzymywanych na własnym serwerze) na świecie korzysta z WordPressa (https://managewp.com/14-surprising-statistics-about-wordpress-usage)
  • System WordPress można nieźle zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek za pomocą podstawowych ustawień i darmowej wtyczki (np. WP SEO Yoast lub All in One SEO).
Przykład bloga firmowego tworzonego na WordPressie: http://takaoto.pro/

Blog firmowy na Tumblr

Niektóre firmy, chociaż w Polsce to bardzo rzadkie zjawisko, decydują się na prowadzenie bloga firmowego w serwisie Tumblr. Serwis ten posiada CMS o ograniczonej funkcjonalności. Funkcjonuje jako usługa webowa na stronie tumblr.com. Istnieje możliwość podpięcia swojej domeny lub korzystania z aliasu w subdomenie.

Atutem tego serwisu jest społeczność, lecz jest to specyficzna grupa odbiorców. Ta opcja ma sens szczególnie w przypadku blogów prowadzonych po angielsku oraz skierowanych do młodych odbiorców.

2 komentarze:

  1. Sam zajmuje się kampaniami google adwords i wiem, że najlepsze wyniki, zarówno w SEM jak i w SEO osiągają strony właśnie na WP(Wordpress).

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wybrałem do stworzenia strony firmowej i bloga kreator stron internetowych Sitely i jak do tej pory jest bardzo dobrze. Galerię, contact formy, bloga z komentarzami (również fb) można z sukcesem prowadzić. W pakiecie konta email. Póki co wygląda to nieźle.

    OdpowiedzUsuń