Czy dać możliwość komentowania na blogu firmowym


Wiele marek w obawie przed spamem, trollami internetowymi i awanturami decyduje się wyłączyć możliwość komentowania na swoim blogu. Są pewne plusy takiego działania, aczkolwiek uważam, że nie jest to gra warta świeczki. Dlaczego?




Powodów jest wiele i zaraz je wymienię. Na razie przyjrzyjmy się jednak argumentom zwolenników wyłączania możliwości komentowania pod wpisami.

Trolle internetowe

Wiadomo, jaki jest poziom komentarzy w Polsce. Nie brakuje hejterów, tzw. trolli i pseudospecjalistów od wszystkiego. Jak sobie z nimi radzić? Rozważ po prostu moderację komentarzy. Ustaw, aby nie ukazywały się na stronie zanim osoba prowadząca blog firmy ich nie zweryfikuje.

Spamerskie komentarze pozycjonerów

Istnieje także ryzyko, że na Twojej stronie chętnie komentować będą boty SEO (czyli programy wykorzystywane przez pozycjonerów), które będą publikować spamerskie linki. Możesz wykorzystać różnego rodzaju wtyczki lub aplikacje wymagające zalogowania - np. przez Gravatar, Disqus, Google+ lub Facebook. Być może nie uchroni Cię to w 100%, ale w połączeniu z moderacją komentarzy powinno wystarczyć.

Wygoda - mniej roboty

Oczywiście wyłączenie komentarzy jest wygodne, ponieważ nie trzeba moderować komentarzy, ani na nie odpowiadać. Jednak tutaj dochodzimy do momentu, w którym warto zadać pytanie - 

Po co w ogóle prowadzisz blog firmowy?

Jednym z zadań bloga jest budowanie społeczności wokół marki. Oczywiście można te działania w całości przenieść na stronę na Facebooku, ale to nie to samo, gdyż tam treści szybko się dezaktualizują. Weź jednak pod uwagę fakt, że kilka merytorycznych komentarzy do umieszczonego na Twoim blogu artykułu może powiększyć jego wartość (objętościowo i wiedzowo) kilkukrotnie! Ponadto raz na jakiś czas treści takiej podstrony zostaną po prostu rozbudowane. To podnosi wartość całej podstrony (np. w kontekście algorytmu Google Panda) i jest źródłem pozytywnych sygnałów "wysyłanych" do algorytmów wyszukiwarek.

Ludzie, gdy mają możliwość wypowiedzenia się, czują się bardziej docenieni. Mogą wejść w interakcję z marką i związać się z nią nie mając poczucia, że biorą udział w działaniach marketingowych. Dlatego moim zdaniem warto dać ludziom możliwość komentowania, przy zachowaniu odpowiednich, rozsądnych środków kontroli i ostrożności.



źródło grafiki: littlevisuals.co

1 komentarz:

  1. To zależy, z jednej strony grożą nam spamerskie komentarze, z drugiej zaś opinie klientów mogą być czynnikiem tworzącym pozytywny wizerunek firmy (PR). Może więc warto rozważyć powierzenie komuś moderowanie bloga, ot choćby takiej agencji reklamowej jak ta tutaj? Zadba i o treść i poziom wypowiedzi odwiedzających. Oczywiście w małych firmach wystarczy by jeden z pracowników np. raz w tygodniu uaktualnił stronę i zaakceptował komentarze.

    OdpowiedzUsuń